Müüdid sojast - purustatud!

Müüdid sojast - purustatud!

Uuringute tulemusi saab kokku võtta lühidalt: soja on tervisele kasulik.

Vaatamata suurele hulgale negatiivsele infole, mis soja kohta liigub, ei ole põhjust seda paaniliselt karta. Uuringute tulemusi saab kokku võtta lühidalt: soja on tervisele kasulik. Ometigi on tegu toiduainega, mis tänase päevani on negatiivse infovoolu üheks põhiliseks aineseks.

Põhjendamatut ja tõestamata informatsiooni ei ole aga mõtet uskuda. Parem vaatame, mida teadus sojamüütide kohta ütleb. 


Soja ja östrogeen

Tõendid näitavad, et tänu oma keerulistele suhetele erinevate östrogeeni retseptoritega võib isoflavoonidel olla kasulik anti-estrogeenne efekt rinnanäärme kudemes ja samas ka tervislik östrogeeni imiteeriv mõju luukudedes. 

Sojas leiduvaid isoflavoone kutsutakse nõrgaks östrogeeniks, kuid tegelikult on asi keerulisem. Isoflavoonidel võib olla nii östrogeenne kui anti-östrogeenne efekt.

 


Kas soja põhjustab rinnavähki? 

EI. Kuna östrogeen soodustab vähirakkude paljunemist ja kumulatiivne kokkupuude östrogeeniga tõstab rinnavähi tekkimise riski, seostati mitmeid aastaid tagasi ka soja ja rinnavähki omavahel. Samas oli juba sel ajal rinnavähi esinemise juhtumeid oluliselt rohkem Ameerikas kui Aasias, kus soja oli ometigi igapäevane toit. See paradoks esines paljudes uuringutes.

Paljud teaduslikud uuringud on saanud neutraalsed tulemused, aga mis on kõige tähtsam:

ükski uuring ei ole näidanud, et inimeste puhul soja tarbimine rinnavähi tekkimise šansse suurendaks; pigem isegi näitajad vähenevad. 

shutterstock_679399201.jpg

Soja tarbimine võib eriti hästi mõjuda noortele täiskasvanutele, kui rinnanäärmed toitumisele ja keskkonnale kõige tundlikumad on. 


Kas soja vähendab ka muu vähi tekkimise võimalusi? 

2009. aastal läbi viidud meta-analüüs näitab, et soja tarbimist seostatakse eesnäärmevähi riski 26% langusega. Soja seostatakse ka kopsudes, maos ja koloretaalse vähki haigestumise riski vähenemisega. 

JAH. Soja isoflavoonidel on vähki ennetav efekt.

 


Kas soja muudab mehed naiselikumaks? 

EI, mõõdukal tarbimisel ei ole sojal sellist mõju.

See internetimüüt sai alguse juhtumist, kus üks mees jõi üle poole aasta järjest ligi kolm liitrit sojapiima päevas ja avastas, et tema rind on veidi suurenenud. Pärast soja tarbimise vähendamist ka see olukord lahenes. Loomulikult ei peaks keegi nii palju soja tarbima - keegi ei peaks mitte ühtki toiduainet sellistes kogustes tarbima. Isegi Aasia riikides, kus soja on väga populaarne toiduaine, tarbitakse soja 7-8 korda vähem. 

Seega ei ole sel ühel juhtumil mingit seost normaalse sojatarbimisega, vahet siis pole kas piima, tofu, tempeh või sojaubadena. Erinevad uuringud on näidanud, et sojal pole mingit mõju ei testosterooni ega östrogeeni tasemele ega meeste viljakusele. 


Kas kogu soja on geneetiliselt muundatud? 

EI. Euroopa Liidus on kohustus pakenditele kirja panna, kui toit on geneetiliselt muundatud ainetest valmistatud.

Ka sojatoodetel on alati märgistused peal, kui need geneetiliselt muundatud sojast valmistatud on.

Seega võib südamerahus lugeda poelettidel olevate sojatoodete pakendeid ja saada teada, millised tooted koosnevad geneetiliselt muundatud sojast ja millised mitte. 


Milliseid sojatooteid süüa? Ja mis kogustes? 

shutterstock_666776473.jpg

Edamame, tempeh ja tofu on tervislikud toidud, mida võib lisada toituainerohkesse menüüsse koos teist liiki ubadega. Magustamata sojapiim on kasulik lisand nii smuutides, salatites kui kastmetes. 

Minimaalselt töödeldud soja ja erinevate vähitüüpide seoste osas on tehtud lugematuid uuringuid, mis mingisugust halba mõju ei tuvasta. Sellegipoolest tasub silmas pidada, et tervislik menüü ei saa koosneda ainult sojast, vaid peab kaasama ka teised oad ja kaunviljad. Kaks kuni neli portsjonit sojatooteid nädalas on igati mõistlik kogus. Erinevate taimsete toiduainete tarbimine ja varieerumine on väga oluline. Vältida tasub aga sojale konsentreerumist ja nautida vaheldumisi nii punaseid ube, kikerherneid läätsesid ja soja. 

 

Allikas: DrFuhrman

Taimetoit on kallis? Arva uuesti!

Taimetoit on kallis? Arva uuesti!

Kuidas prügikast tühi hoida?

Kuidas prügikast tühi hoida?