Kaunviljad - tänapäevase maailma unustatud saladus

Kaunviljad - tänapäevase maailma unustatud saladus

Ubade ja muude kaunviljade elukvaliteeti tõstvad omadused on tänapäevase maailma unustatud saladused.

Nende maitsvate suutäite üle heidetakse tihti nalja, kutsudes ube maagilisteks ja muusikalisteks viljadeks. Iseenesest ei ole see vale - ubade võimsus on tõesti peaaegu maagiline. Mustadest ubadest kikerhernesteni, läätsedest punaste ubadeni - oad ja muud kaunviljad pakuvad lihtsalt ja taskukohaselt paljusid kriitilise tähtsusega toitaineid. 

oad on toiduainetest kõige otsesemas soeses pika elueaga. 

Teadlane Dan Buettner jõudis oma teoses „The Blue Zones: Lessons for Living Longer from the People Who’ve Lived the Longest“ põrutava tulemuseni:

Optimaalse tervise tagamiseks soovitab Buettner süüa iga päev vähemalt tassitäie ube. Ometigi söövad arenenud riikides niimoodi vaid väga vähesed. 

Oad on suurepäraseks valguallikaks neile, kes eelistavad puhtaid, naturaalseid ja taimseid toite.

Näiteks tassitäies keedetud sojaubades on ligi 30 grammi valku, see teeb umbes 16 grammi valku 100 grammi kohta. Keedetud hernestes ja läätsedes on ligi 6 grammi kiudained 100 grammi kohta. Paljud toitumisnõustajad usuvad, et keskmine 70 kilogrammi kaaluv inimene peaks tarbima päevas 54 grammi valku ja 40 grammi kiudaineid. Tänasel päeval kipume Euroopas aga sööma liiga palju valku ja kõigest 10-12 grammi kiudaineid päevas. Lisaks valkudele ja kiudainetele on oad ka asendamatuks raua-allikaks, koosnedes lisaks ka muudest mikrotoitainetest. Ubade tarbimine on korrelatsioonis nii peenema keskkohaga kui ka madalama riskiga südamehaiguste, diabeedi ja teatud tüüpi vähkkasvajate tekkeks. 


Ubade abil vähi ennetamine

Vähkkasvaja ennetamiseks ei ole kahjuks ühtset valemit. Siiski mängib inimese elustiil ja söömisharjumused haiguse tekkimise juures suurt rolli. Oad ja kaunviljad aitavad vähendada vähkkasvaja tekkimise riski mitmel erineval moel. 

  • Üks nendest moodustest on läbi kiudainete. Kaunviljad on ühed kiudainerikkamad toiduained. Kiudained aitavad üleliigseid hormoone ja kantserogeene kehast välja juhtida. Ilma piisava koguse kiudaineteta jäävad need ülejäägid organismi ringlema, soodustades kasvaja tekkimist. Seda protsessi kutsutakse enteropaatiliseks ringluseks. 
  • Lisaks leidub ubades ühend nimega fütaanhape, mida tuntakse ka inositoolheksafosfaadi või IP-6 nime all. Kuigi fütaanhappel on Paleo dieedi austajate hulgas halb maine, leiavad teadlased, et fütaanhapet tarbivatel inimestel esineb teistest vähem rinna-, eesnäärme- ja soolestikuvähki. 

Oad ja terve süda

USA-s läbi viidud toitumisalane uuring näitas, et inimestel, kes kaunvilju üldse ei tarbinud, oli neljakordne risk kannatada kõrge vererõhu all. Teine uuring näitas veelgi huvitavamaid tulemusi. Osalejate dieedile lisati sada grammi kaunvilju päevas. Kaheksa nädalat hiljem oli katsealuste kolestoroolinäitajad alanenud keskmiselt 20 punkti võrra ja kolestoroolitase langenud 14 pügalat - sama palju kui retseptiravimite võtmise puhul. 


Oad ja kaalukaotus

Olenemata sellest, kas tahad kaalus alla võtta või tervislikku kaalu säilitada, on oad ja kaunviljad parimad toidud, mida oma lauale lisada. American College of Nutrition ajakirjas ilmunud uuring leidis, et regulaarselt kaunvilju söövatel inimestel oli 22% väiksem risk rasvumiseks ning suurem tõenäosusega oli neil ka peenem keskkoht. Üheks selgituseks on kiudainete rohkus: kuna kaunviljades on palju kiudaineid, mis tekitavad täiskõhutunde, söövad kaunvilju tarbivad inimesed vähem. 


Oad ja veresuhkur

Lisaks kõigele muule on ubadel erakordselt madal glükeemiline indeks. Kaunviljade menüüsse lisamine hoiab veresuhkrut kontrolli all. Seda tunti kunagi kui Läätseefekti. Täna nimetatakse seda nähtust kui Teise toidukorra efekt. Kaunvilju soovitatakse süüa inimestel, kes on haigestunud II tüübi diabeeti või neile, kes soovivad haigust ennetada. 


Aga oad ja… kõhutuuled? 

Kuigi ubade üle tehakse palju ka lihtsalt labaseid nalju, on mõndade inimeste jaoks kaunviljade seedimine tõesti keeruline. Sellepärast on eriti oluline neid õigesti valmistada. Kuivatatud kaunviljade puhul tuleb kindlasti rõhku panna leotamisele. Parim oleks leotada kuivatatud ube või muid kaunvilju 24-48 tundi külmas vees, vahetades vett kaks korda päevas. Vett vahetades hävinevad oligosahhariidid, mis on peamised süüdlased kõhupuhituse tekkimisel. 

Kui sellele vaatamata on kaunviljade seedimine endiselt vaevaline, tasub organismil aeglaselt uue dieediga harjuda lasta. Alustada võib vaid 50g kaunviljadega ja suurendada koguseid vaikselt iga paari päeva tagant, lubades kehal uue olukorraga kohaneda.
Mõned inimesed leiavad ka, et läätsede ja hernestega on kehal lihtsam toime tulla kui ubadega, pakkudes siiski sarnases koguses toitaineid. Lisaks võib proovida ka probiootikume koos kaunviljadega tarbida. Igal juhul ei pea alla vanduma, vaid võib julgelt tervislikud ja maitsvad oad, läätsed ja herned enda igapäevamenüüsse lisada. 

Allikas: FoodRevolution

VIDEO: Mida piimatööstus ei taha, et sa teaksid

VIDEO: Mida piimatööstus ei taha, et sa teaksid

Häirivad uudised: Maailmameri seisab silmitsi hävinguga

Häirivad uudised: Maailmameri seisab silmitsi hävinguga