Surm munakoores? Kanamunade söömine mõjub suitsetamisega sarnaselt

Surm munakoores? Kanamunade söömine mõjub suitsetamisega sarnaselt

Tervise uurimisele pühendunud teaduseharu on jõudnud uude etappi. Nüüd kui isegi terviseorganisatsioonid seavad kasumi kõigest tähtsamaks, on ka teaduse kaalukus hakanud langema.

Pole ime, et selle tagajärjel kuuleme teaduse nime all meeletult palju vastandlikku informatsiooni, eriti mis puudutab toitumist. Mida süüa, kuidas süüa ja kas miski, mida meile on õpetatud, vastab ka tõele? Ajaloo pealt õppides võime informatsiooni suhtuda ettevaatlikult - inimeste teadmised muutuvad pidevalt ja adapteeruvad vastavalt tingimustele.


Kas supertoiduks tituleeritud kanamunade tervislikkus võib langeda samasse kategooriasse? 

Viimaste aastate uuringud on taimetoitluse tõsiseltvõetavust oluliselt suurendanud. Harvard Medical School teadlased kinnitavad:

„Uuringud näitavad, et lihavaba dieet on tervisele kasulik. Tänapäeval ei kinnitata taimetoitlust enam ainult piisavalt toitainerikkaks dieediks, vaid ka heaks viisiks vähendada riski haigestuda paljudesse kroonilistesse haigustesse.“

Arstidki julgevad patsientidele taimetoitlust soovitada. Lihast loobumine aitab ravida ja ennetada palju haigusi, muuhulgas ka südamehaigusi ja diabeeti. Toitumine ja kroonilised haigused on omavahel tugevalt seotud. Haiguste ravimine on asjatu, kui ei tegelda probleemi tekkimise põhjusega.

„Päevast päeva ravisin ma diabeedi, südamehaiguste, kõrge kolesterooli ja maksahaiguste sümptomeid ning vereproovi tulemusi. Ma ei jõudnud nende haiguste põhjuseni. Minu lähenemine oli reageeriv, mitte ennetav. Mu patsientidel ei hakanud parem - parimal juhul võisin ma loota, et nende seisund oli stabiilne ja ei muutunud palju halvemaks. Nagu enamik arste, olin ka mina saanud väga vähe informatsiooni ja koolitusi toitumise osas,“ kommenteerib NYU meditsiiniprofessor Michelle McMacken.

Pärast põhjalikku uurimist, kuidas inimese toitumisharjumused tervist mõjutavad, muutis professor oma lähenemist.

„Tulemused on uskumatud, nii minu kui patsientide jaoks. Enam ei haara ma automaatselt ravimite järgi, kui näen kõrge kolesterooli ja diabeedi käes vaevlevaid patsiente. Lühikese ajaperioodi jooksul olen näinud palju patsiente, kelle tervis on paranenud, kaal alanenud ja krooniliste haiguste riskid vähenenud ilma ravimiteta, kõigest taimetoitluse läbi.“ 

Aga mis see munadesse puutub?

Eeltoodud vaatenurgast võib öelda, et munade söömine on inimese organismile nii kahjulik, et langeb tõepoolest suitsetamisega samasse katekoogriasse. Neid on eri perioodidel nimetatud nii ääretult tervislikeks kui väga ebatervislikeks toiduaineteks. Kas võiks siis arvata, et võti peitub mõõdukuses? Raske öelda, eriti kui munade söömist seostatakse otseselt vähi ja südamehaigustega; samas kui mune kiitvad uuringud presenteerivad täpselt vastupidiseid tulemusi. 

Näiteks 2011. aastal leiti, et igapäevaselt kolesterooli tarbimine mõjub naiste tervisele sama laastavalt kui suitsetada 5 sigaretti päevas 15 aastat järjest. Järgmisel aastal leiti, et munade söömine võib tervisele lausa eluohtlik olla. Selle uuringu järgi mõjus päevas ühe muna söömine sarnaselt nagu viie sigaretti suitsetamine. 

shutterstock_187473707.jpg

Päevas ühe muna söömine mõjub sarnaselt viie sigareti suitsetamisega. 

Üks suur muna sisaldab üle 180 mg kolesterooli. Keskmine inimene sööb nädalas kuni viis muna.

See tähendab, et heaoluriikides võib munade söömist pidada üheks kriitiliseks enneaegsete surmade faktoriks. Kui täiesti tervetele inimestele ei pruugi mõõdukas munade söömine erilist kahju teha, siis on riski all just need inimesed, kel on probleeme LDL kolesterooliga. Kui inimesel on niigi kalduvus kõrgeks kolesterooliks, siis on mõistlik minimeerida munade kogust menüüs. Sama soovitus kehtib ka suhkruhaiguse ja südamehaigustega võitlevatele inimestele - ka nende tervisele võib munade söömine vaid kahju teha. 

Ka Harvard Medical School teadlased hoiatavad: 

„Munad ei ole kindlasti hea valik hommikusöögiks. Kes soovib järgida tervislikku dieeti, peaks mune sööma minimaalselt või üldse mitte. Tervisliku dieedi jaoks tuleb rõhku panna taimsele toidule.“
„Loomsed toiduained on täis rasvu ja kemikaale, mis on inimese organismile kahjulikud,“ kommenteeris paljude taimetoitlaste kangelane, elupõlisest veganist kulturist Jim Morris.

Kokkuvõtlikult võib värskete uuringute põhjal selgelt öelda, et kui teatud toiduainete söömine suurendab inimese riski haigestuda tõsistesse kroonilistesse haigustesse, ei saa neid kuidagi tervislikuks pidada.

Munade söömisel ei ole küll erinevalt suitsetamisest mõju kopsudele, kuid sellegipoolest on kanamunade tarbimine otseses seoses kõrge kolesterooliga, diabeedi ja südamehaigustega ning lühendab inimeste eluiga drastiliselt. 

Allikad: Collective Evolution, PubMed, Atherosclerosis Journal

10 parimat adaptogeenset taime stressiga toime tulemiseks

10 parimat adaptogeenset taime stressiga toime tulemiseks

Tekstiili ümber- töötlemisest rääkimine - tühipaljas eneselohutus?

Tekstiili ümber- töötlemisest rääkimine - tühipaljas eneselohutus?