10 parimat adaptogeenset taime stressiga toime tulemiseks

10 parimat adaptogeenset taime stressiga toime tulemiseks


Praegusel ajal on kõige levinumad haigused ja isegi varase surma põhjustajad üle maailma üsna sarnased: tavaliselt on nimekirjas esikohtadel infarkt, insult, vähk, õnnetused, diabeet ja neerupuudulikkus.

Tihtipeale me aga ei tajugi, et need haigused võivad saada alguse samast ajendist - kroonilisest stressist.

Sressi võivad põhjustada esmapilgul süütuna tunduvad faktorid, nagu näiteks liiga suur töökoormus, pinged lähisuhetes, pidev muretsemine tuleviku pärast või ka lihtsalt harjumus autoroolis teiste liiklejate peale karjuma. Pole isegi oluline, kuidas pinged väljenduvad - pikaajaline stress teeb sügavat kahju nii inimese füüsilisele kui vaimsele tervisele.

Psühholoogid hoiatavad, et stress on otseselt seotud vähemalt kuue levinud surmapõhjusega: südamehaiguste, kopsuhaiguste, vähi, õnnetuste, maksatsirroosi ja suitsiidiga.

Uskumatu, kuid uuringud on leidnud, et isegi kuni 90% kroonilistest haigustest on seotud stressiga!


Kuidas tuleb sinu organism stressi ja ärevusega toime? 


Olgugi, et inimese organism on kodeeritud stressiga suurepäraselt toime tulema, võib pikaajaline ja pidev pinge siiski kergelt hakata liiga tegema. See teeb kõige suuremat hävitustööd kilpnäärme ja endokriinsüsteemi peal, mis hoolitsevad organismi hormoonsete talituste eest.  Jättes kroonilise stressi tähelepanuta, võib see pika aja peale keha hormoonivarud viia eluohtlikult madalale tasemele. Nii võivad aga alguse saada veelgi tõsisemad terviserikked, mis hormonaalsete muutuste puhul kerged tekkima on. Risk tõuseb nii veresuhkru ebakõladeks, ajukahjustuseks, luuhõrenemiseks, immuunsüsteemi puudulikkuseks ja infarkti saamiseks. 


Kuidas kroonilist stressi ära tunda? 


Stress avaldub nii füüsilise kui vaimse tervise juures mitmel eri moel. Toome välja mõned kõige levinumad stressi indikaatorid: 

Stressi füüsilised tundemärgid: 

  • Vähe energiat
  • Peavalud
  • Kõhuhädad (näiteks kõhulahtisus, kõhukinnisus ja iiveldus) 
  • Valulikud ja pinges lihased
  • Valud rinnus ja kiire pulss
  • Unetus
  • Pidevad külmetushaigused ja viirused
  • Närvilisus ja värinad
  • Külmad või higised käed ja jalad
  • Liigne higistamine
  • Kuivus suus ja probleemid neelamisega
  • Hammaste krigistamine

Stressi vaimsed ja emotsionaalsed tundemärgid: 

  • Kalduvus kergesti ärrituda
  • Pidev halb tuju
  • Tunne, nagu kaotaksid oma elu üle kontrolli 
  • Raskused puhkamisel ja lõõgastumisel
  • Halb enesehinnang, pidev üksilduse ja väärtusetuse tunne
  • Kalduvus teisi inimesi vältida

Adaptogeenid: Looduse ravim kroonilise stressi vastu


Stressi leevendamisest rääkides peame tavaliselt silmas meditatsiooni ja palvetamist, trenni ja puhkust. Need on tõepoolest head variandid tervise taastamiseks, aga kuhu jäävad toitumisharjumused ja taimsed valikud? Sellest me palju ei räägi, olgugi et on olemas terve eraldi liik stressi leevendavaid taimi nimega adaptogeenid. Adaptogeenid, nagu ka nimest võib välja lugeda, aitavad kehal keeruliste olukordadega kohanduda ja haiguste vastu võidelda. 

„Adaptogeenid on taimed, mis aitavad inimese organismil kohanduda stressiga, olgu siis põhjuseks kiire päevakava, ekstreemsed temperatuurid, lärm, suured kõrgused või mõni muu stressor. See ravimtaimede liik eraldab jõudu, energiat ja vastupidavust,“ kommenteerib autor Chris Kilham

Adaptogeenid kaitsevad kesknärvisüsteemi stressist tingitud kahjustuste eest, samal ajal tugevdades kognitiivseid võimeid ja võideldes väsimuse, depressiooni ning ärevusega.

Ajakirjas Pharmaceuticals ilmunud uuring kirjeldab adaptogeene kui taimi, mis suurendavad keha vastupanuvõimet stressi osas.

Lühidalt öeldes, adaptogeenind toimivad kui tasakaaluühendid, mis suunavad organismi homöostaatilise tasakaalu - keha loomuliku oleku - suunas. 
Mis aga adaptogeenid tõeliselt eriliseks teeb, on tõsiasi, et need otseselt ei muuda ühtki keha funktsiooni. Selle asemel nad parandavad keha kohandumisvõimet, et väliste tegurite ja stressoritega paremini toime tulla. Sisuliselt normaliseerivad adaptogeenid keha füüsilise seisundi, võttes organismi pideva pinge alt maha. 

10 parimat adaptogeenset taime stressiga toime tulemiseks


Pole ime, et India ja Hiina meditsiinis on adaptogeenseid taimi juba aastatuhandeid kasutatud. Need taimed aitavad võidelda stressiga ja muuta organism rahulikuks ja tasakaalukaks. Kuigi
Eestis väljatoodud adaptogeene ei kasva, on need ka meie kaubanduses siiski saadaval. Enne ravimite järgi haaramist soovitame soojalt hoopis nende taimedega stressi ja pingete maandamist. 

Ashwagandha (Withania somnifera)

- ilmselt üks hinnalisemaid adaptogeene. Seda tuntakse ka India ženšenni nime all. Taimel on omadus toetada immuunsüsteemi ja tekitada emotsionaalset tasakaalu.

 Ashwagandha juured ja jahvatatud pulber.

Ashwagandha juured ja jahvatatud pulber.

Astragalus (Astragalus propinquus)

- populaarne ravimtaim Hiina meditsiinis. Taim võitleb stressiga, tugevdades immuunsüsteemi. Astragalusel on ka võime stressist tekkinud kahjustustega tagasiulatuvalt tegeleda. 

Cordyceps (Ophiocordyceps sinensis)

- toitainerikas seen. See ei ole küll traditsioonilises mõttes adaptogeen ehk ravimtaim, kuid omad siiski palju adaptogeenseid omadusi, võideldes stressiga ja turgutades organismi. 

Lisaks eeltoodutele on sarnaste omadustega adaptogeenid ka eleuthero (Eleutherococcus senticosus), India püha basiilik (Ocimum tenuiflorum), lagritsajuur (Glycyrrhiza glabra), Peruu ženženn maca (Lepidium meyenii), panax ženženn, rhodiola rosea ja schisandra.

Nende ravimtaimede ekstrakte võib leida kõigist Eesti spordi- ja tervisepoodidest. Isegi väike kogus ravimtaimi võib teha organismile tõelise teene ja aidata pikaajalisele stressile looduslikul teel viimaks vastu astuda. 

 

Allikas: Organixx

Detsembrikuu teejuht

Detsembrikuu teejuht

Surm munakoores? Kanamunade söömine mõjub suitsetamisega sarnaselt

Surm munakoores? Kanamunade söömine mõjub suitsetamisega sarnaselt