Minimalism: enamat kui korras tuba

Minimalism: enamat kui korras tuba

Minimalism ei sümboliseeri pelgalt valget värvi seinu ja väikest garderoobi, vaid kogu eluviisi. Minimalism ei ole ka pelgalt hetketrend, vaid on eluviisina eksisteerinud tuhandeid aastaid. Nii mõneski mõttes viib minimalism meid tagasi sinna, kust oleme pärit. Minimalism oli tavaline eluviis nii Põhja-Ameerikas, Aasias kui Euroopas ja on iseloomustanud sadu põlisrahvaid, kes rändava eluviisi juures kandsid kaasas vaid eluks vajalikku.

Minimalism oli tavaline eluviis nii Põhja-Ameerikas, Aasias kui Euroopas. 

Tänane ülikülluslik aeg võib inimesi mitmelgi moel segadusse ajada. Ühest küljest on kogu maailm meile valla: närvekõditavad elamused, uued linnad ja riigid, igas hinnaklassis riided ja tarbeesemed, sisustuselemendid, tehnikavidinad ning meelelahutus on meile vaid ühe hiirekliki kaugusel. Kogu maailm on roninud meie nutitelefonidesse ja nõuab, et me kõiki neid võimalusi vääriliselt ära kasutaksime. Teisest küljest näeme iga päevaga, kuidas kõigest üleliigsest ära väsime: riidekapi uksed ei mahu kinni, voodialune on täis kasutuid asju, instagramis ei jõua kogu ajavoogu läbi scrollida ja prügikast saab imeväel iga päev täis. 

Minimalism tähistab tänapäeva kontekstis ennekõike võtteid nii koduses majapidamises kui meelelaadis, millega ületarbimisele orienteeritud infomüras endale aega, ruumi ja selgust luua. 

Minimalism garderoobis

Riidekappi dikteerivast minimalismist räägitakse palju. On olemas mitmeid erinevaid süsteeme, kuidas luua kõik eluks vajalikud riidekomplektid vaid mõnest üksikust esemest. Üheks selliseks on näiteks kapselgarderoob idee, mis sobitab omavahel 15 erinevat riideeset igaks elujuhtumiks. Tegelikult ei ole oluline, mitu eset kapis täpselt ripub, vaid tähtis on see, et igal riideesemel oleks praktiline väärtus: mugavus, funktsionaalsus ja meelepärane väljanägemine. Minimalismi pooldajad ostavad riideid üldjuhul vähe ja harva, kuid hea kvaliteediga. Ka Eestis on moeloojaid ja disainereid, kes loovad taskukohase hinnaga vägagi jätkusuutlikke ja kvaliteetseid minimalistlikke rõivaid. 

Minimalism kodus

Kodu kraamimine võib olla lõputu ja tulemusetu töö, sest on loogiline tõsiasi, et mida rohkem on kodus asju, seda keerulisem on korda hoida. Pideva korralageduse põhjuseks ei ole üldjuhul mitte hooletu eluviis, vaid liiga suur asjade hulk! Vähendamaks segadusest tulenevat stressi, soovitavad mitmed minimalismi pooldajad leida igale esemele kodus selle kindel koht ja sellele kindlaks jääda. Ent kui asju on rohkem kui ruumi? Vähendamaks esemete hulka kodus, võib kasutada näiteks maailmakuulsat KonMari meetodit, mis iga kodu minimalistlikumaks muuta aitab. 

Minimalism toidulaual

Minimalismi teema toidulauale sageli ei jõua. Nii füüsilisele kui vaimsele heaolule oleks ülimalt oluline, et valiksime teadlikult minimalismi ka taldrikule. Töödeldud fabrikaatide ja suhkrust, säilitusainetest ja toiduvärvidest üleujutatud toidukaupade asemel võiks taldrik koosneda toidust, mille iga koostisosa on silmaga äratuntav. Toiduga seoses tarbimist aitab klaarimana hoida ka nullkululine eluviis: tehes söögiostud pakendivabalt, on väiksem tõenäosus tuua koju tundmatuseni töödeldud ning ülepakendatud sööki. 

Minimalism inforuumis

shutterstock_30687295.jpg

Sotsiaalmeedia erinevad platvormid on ilmselt üks suurimaid müratekitajaid meie eludes. Lõputud vood pilte, staatuseid, videoid ja üritusi kulutab aega ja piirab maailmapilti, kuid ometi ei lase oma kütkest välja. Minimalist kohandab enda uudistevoo täpselt oma eelistustele vastavaks, jättes alles vaid need infokanalid, mis elule väärtust juurde annavad. Lisaks tasuks kõikidel, eriti lastel ning teismelistel, sotsiaalmeediale teatud ajapiirangud panna: tund enne uinumist ja tund pärast ärkamist soovitame hoida telefoni truult kinni.

Kellel aga nutiseadmest raskem võõrduda, võib katsetada ka keskendumist ja rahunemist soodustavate äppidega. Näiteks saab telefoni laadida äpi nagu Calm, mis tutvustab ja aitab rakendada erinevaid tehnikaid mõtete korrastamiseks, paremaks töötamiseks ja isegi uinumiseks.

Minimalism mõtetes

Tänases ärevust ja vaimseid häireid täis maailmas on ilmselt kõige keerulisem korrastada oma mõtteid. Suure töö teevad selles vallas ära ka juba eelmainitud punktid: vähendades asjade osakaalu oma elus ja pöörates rohkem rõhku täisväärtuslikule toidusedelile, hakkavad mõtted ka ise end juba korrastama. Kaasa saad aidata ka lihtsate mindfulnessi harjutustega, näiteks 5-4-3-2-1 meditatsiooniga, mida saad teha igal ajal ning igal pool. Lisaks on su aju tervisele tähtis anda sellele öösiti 7-8 tundi uneaega, et "ära koristada" ka vaimne ruum ja päeva kogemused, informatsioon ning mälestusted oma kindlale kohale asetada.

Korporatsioonide varjukülg: Nestlé lugu

Korporatsioonide varjukülg: Nestlé lugu

Kiirmoe koostis: polüester

Kiirmoe koostis: polüester