Liha asemel: tempeh

Liha asemel: tempeh

Tempeh on Indoneesia kokakunstist tuntud sojatoode. Tegu on kuni 36 tundi fermenteeritud ja seejärel kokku pressitud sojaubadega, mis traditsiooniliselt mässitakse hibiski- või banaanilehe sisse. Pikema, kuni kahepäevase fermenteerimisprotsessi tulemusel saadud tugevama maitsega tempeht peetakse nii mõnelgi pool delikatessiks.

Tempeht valmistatakse tervetest sojaubadest, mitte sojapiimast nagu tofut.

Kergelt pähklise maitsega toode on tugevalt kinnitanud kanda ka Lääne köögis, sest lõputud maitsestamisvõimalused on teinud tempehst asendamatu kaaslase taimetoitlaste laual. Kui Indoneesia ja laiemalt Aasia köögis on tempeh valmistamisel oluline osa värvilistel ja vürtsikatel maitseainetel, siis tagasihoidlikuma maitsemeele puhul piisab maitsestamiseks ka küüslaugust ja mõnest rohelisest ürdist, et tempehst maitsev roog valmistada. 

 Värske tehmpeh banaanilehte pakitult. Pilt:  Sakurai Midori

Värske tehmpeh banaanilehte pakitult. Pilt: Sakurai Midori

Populaarse sojatoote tofuga võrreldes on kõige suuremaks erinevuseks see, et tempeht valmistatakse tervetest sojaubadest, mitte sojapiimast. See tähendab, et viimase toiteväärtus on tofuga võrreldes veelgi suurem. Fermenteerimisprotsess aitab inimese organismil soja seedida ja maksimaalselt toitaineid omastada. Keskmiselt sisaldab 100 grammi tempeht 170 kcal, 5 grammi rasvu ja 19 grammi valke.

Kõrge valgusisalduse tõttu peetakse toiduainet eriti tervislikuks valikuks ka aktiivse eluviisi harrastajatele. Fermenteerimisprotsessist tulenevalt sisaldab tempeh ka probiootikume, mis on vajalikud seedetrakti, mao ja immuunsüsteemi heaolu säilitamiseks. Sojas leiduvad isoflavoonid aitavad aga alandada kolesteroolitaset veres. 

Suvi on hea aeg katsetamaks, kuidas tempeht valmistada. Tempeh on nii tugeva tekstuuriga, et selle paremaks käitlemiseks soovitatakse toiduainet enne valmistamist lausa mõned minutid hautada. Fermenteeritud sojaubadest lõigukesi võib nii praadida, frittida, grillida kui burgeriteks vormida.

Frititud tempeh võib õhukindlas anumas säilida lausa kuu aega.

Maitsestamiseks võib tempehlõike marineerida või need erinevate ürtidega koos pannile panna. Tempeh maitsestamiseks sobivad nii küüslauk, ürdid, paprika, tšilli kui ka muud meelepärased maitseained. Soovi korral võib valmistada isegi magusat tempeht. Kindlasti tasub katsetada ka tempeh grillimist, mis annab toiduainele eriti krõbeda konsistentsi.

Tempeht valmistatakse lisaks sojaubadele ka näiteks kookosest ja mujal maailmas isegi odrakruubist.

Valmistatuna säilib tempeh pikalt — frititud tempeh võib õhukindlas anumas säilida lausa kuu aega. Seega on tempeh hea toiduaine, mida ette valmistada, et lõunaks kaasa võtta või hilistel õhtutel vaid üles soojendada. 

Tempeht on võimalik ka ise kodus valmistada, kuid selleks on vajalik tempeh starteri või Rhizopus oligosporus bakteri olemasolu, mis on vajalik fermentatsiooniprotsessi käivitamiseks. Kes ise katsetada ei soovi, saab meie kaubandusest ka valmis tempeht osta. Eestis võib tempeht soetada näiteks Umami kauplustest ja e-poest. 

Allikad: HealthLine, VeganSociety

Pilt: Gekko Gallery/Shutterstock.com

Kiirmoe koostis: viskoos

Kiirmoe koostis: viskoos

Taimne vill — miks ometi?

Taimne vill — miks ometi?