Seened ehk metsas leiduv supertoit

Seened ehk metsas leiduv supertoit

Kuigi tänavune suvi on olnud soe ja vihmavaene, on Eesti metsad üllatanud meid siiski tubli seenesaagiga. Värsked metsaseened on paljude põhjamaalaste üheks lemmikuks koostisosaks, mida lisada nii salatisse, suppidesse kui padadesse.

Seened liigitatakse fungi ehk pärisseente rühma, mis eristab seened nii taimedest kui loomadest.

Seened on oma toiteväärtuse poolest täielik supertoit — madala kalorsuse ja olematu rasvasisalduse juures peidavad nad endas nii antioksüdante, beeta-glükaani, erinevaid vitamiine ja mineraalaineid. Kokanduses nimetatakse seeni tihti köögiviljadeks, kuid tegelikult liigitatakse neid hoopis fungi ehk pärisseente rühma, eristudes nii taimedest kui loomadest. Seetõttu tasub seeni regulaarselt tarbida, kuna muudest toiduainetest võib olla keeruline sellist toitainekomplekti kätte saada. 

Antioksüdandid

Seened on ühed parimad antioksüdantide allikad, mis aitavad organismis tasakaalu hoida.

Antioksüdandid on vajalikud organismi võitluses vabade radikaalidega, mis kahjustavad rakumembraane ja põhjustavad enneaegset vananemist, kasvajaid ja muud. Vabasid radikaale sisaldavad näiteks liiga pruuniks grillitud või praetud toidud ning lihatooted.

Antioksüdandid aitavad vabade radikaalide ahelprotsessi peatada ning hoiavad kehas tasakaalu. Seega on oluline, et tervisliku eluviisi juurde käiks ka vajalikus koguses antioksüdante. Seened on ühed parimad antioksüdantide allikad, seega tasub neid julgelt oma igapäevamenüüsse lisada. 

Beeta-glükaan

Beeta-glükaani näol on tegu kiudainega, mida leidub lisaks seenetele ka kaerahelvestes ja vetikates. See on väärtuslik polüsahhariid, mis reguleerib organismi veresuhkru taset, hoiab kolestorooli all ning stimuleerib immuunsüsteemi. Beeta-glükaani regulaarne tarbimine võib aidata ennetada nii diabeeti, südamehaiguseid kui kasvajate teket. 

B-vitamiinid

Seened on head B-vitamiinide allikad. Täpsemalt võivad seened sisaldada nii riboflaviini, niatsiini kui pantoteenhapet. Riboflaviin aitab kaasa punaste vereliblede tervisele, niatsiin on kasulik seedesüsteemidele ja pantoteenhape kaitseb närvisüsteemi ning stimuleerib organismi hormoonide tootmist. Üheskoos aitavad need vähendada väsimustunnet. 

Raud

Üks kausitäis küpsetatud seeni katab kolmandiku päevasest soovitatud rauakogusest.

Raud on hädavajalik mineraal punaste vereliblede tootmiseks. Punased verelibled varustavad keha hapnikuga. Lisaks on raual suur roll ka luude ja närvide tervise juures. Üks kausitäis küpsetatud seeni sisaldab 1/3 päevasest soovitatud rauakogusest, seega tasub seeni julgelt oma roogadele lisada. 

Seened sobivad suurepäraselt iga tervise- ja toidusõbra lauale, hoides organismi tervist ja ennetades paljusid tervisemuresid. Seeni võib valmistada nii aurutades, praadides, hautades kui ahjus küpsetades, olenevalt seenest ja retseptist. Tegelikult võib mõnda seent isegi toorelt süüa, kuid seda tasub enne tarbimist iga seeneliigi kohta üle uurida. Küll aga on katsetamisruumi küllaga nii poe- kui metsaseente puhul. Seega seenekorv kätte ja metsa otsima!

Allikas: HealthLine

Pilt: Piotr Wawrzyniuk/Shutterstock.com

Taimetoidupäev Soome Kaitseväes: globaalne soojenemine läheb kallimaks maksma kui taimetoit

Taimetoidupäev Soome Kaitseväes: globaalne soojenemine läheb kallimaks maksma kui taimetoit

Kuidas valmistada taimset jogurtit?

Kuidas valmistada taimset jogurtit?