Kuidas tunda ära rohepesu?

Kuidas tunda ära rohepesu?

Rohepesu, maakeeli tuntud ka kui ökoeksitamine, on tarbijate keskkonnateadlikkust proovile panev turundusnipp. Mida enam inimeste keskkonnasõbralik südametunnistus pead tõstab, seda enam saab see ka müügiargumendiks.

Kõik märgid ei oma tähendust

Tänaseks on juba suur osa tarbijatest mures meie planeedi käekäigu pärast ja eelistavad osta tooteid-teenuseid, mis keskkonda nii rängalt ei kurna. Siin saab väga lihtsaid näiteid tuua: kui kõrvuti on kaks sarnase välimuse ja sama hinnaga puhastusvahendit, millest ühele on suur ÖKO märgis ja lilleke peale trükitud, siis suure tõenäosusega eelistab enamik meist pealtnäha loodussõbralikumat varianti. Mida aga inimesed ei pruugi teada, on see, et rohelise lillekese taga ei ole tihtipeale midagi enamat kui ainult soov rohkem müüa. 

Tootjad võivad lisada oma toote kujundusse ükskõik missuguseid „rohelisi“ märke, mis jätavad ökomärgistuse mulje.

Et odavad müügitrikid end ära ei tasuks ja kliendid rohepesu ohvriks ei langeks, on vaja vahet teha päris sertifikaatidel ja lihtsalt „rohelisel“ kujundusel või vale-märkidel. Kõigepealt on oluline mõista, et kõik märgid ei oma tähendust. On küll olemas suur hulk rahvusvahelisel või kohalikul tasandil väljastatavaid sertifikaate ja märgistusi, mis toote puhast koostist garanteerivad. Nende taotlemisprotsess on üldjuhul pikk ja nõudmised väga ranged. Seda tüüpi märgistused on tavaliselt pigem väikesed ja tagasihoidlikud, kuid see-eest usaldusväärsed. Nende hulka kuuluvad näiteks Nordic Swan luige-embleem ja roheline tähtedega Euroopa Mahemärk.

nordic_swan_rohepesu.jpg

Nende autoriteetsete märkide kõrval eksisteerib aga terve suur hulk ilma tähenduseta märke. Nimelt võivad tootjad lisada oma toote kujundusse ükskõik missuguseid „rohelisi“ märke, mis jätavad ökomärgistuse mulje, kuid ei oma mitte mingisugust tähendust. Tihti ongi nende logo ja embleemide eesmärk tarbijat eksitada. Kui rohelise lehekese või lilledega pakend tekitab usaldusväärsust, ei hakka klient poes enam toote kohta infot otsima, vaid ostab pahaaimamatult toote, mis reaalsuses päris sertifikaatide jaoks kvalifitseerinud ei ole. Seega tasub olla teadlik, millised märgid loodussõbralike toodete puhul päriselt midagi tähendavad ja mis täpsemalt on tootele rohepesu eesmärgiks peale pandud. 

Täpsemad juhised, kuidas orienteeruda pakenditel ilutsevates märgistes, on kirjas Gorilla varasemas artiklis „Kuidas lugeda erinevaid märgistusi tootel?“

Orgaanilise puuvilla pettus

Üheks levinumaks rohepesu müügiartikliks on orgaaniline puuvill, mida võib leida peaaegu kõikides rõivapoodides. Orgaanilisest puuvillast riided on tihti kauplustes paigutatud eraldi sektsioonidesse ja on kallima hinnaga. Edasimüüjad tekitavad naturaalsete värvide, erinevate märgiste ja maailma päästvate rekaamlausetega mulje, et need aitavad oma kallima hinnaga tõepoolest maailma ületarbimisest päästa. Sest orgaanilise puuvilla tootmine pakub ju õiglast töötasu, on nahasõbralik ja kasutab kasvatusel ainult orgaanilisi vahendeid? Kahjuks see kõik on vale.

Sageli ei tea isegi kokkuostjad ise, et neile võltsitud orgaanilist puuvilla on müüdud.

Nimelt on orgaaniline puuvill üks maailma suuremaid vale-tööstuseid, mis püüab pelgalt oma orgaanilise nimetuse pärast. Puuvillatootjad üle maailma, eriti aga Indias, kopeerivad orgaanilise puuvilla sertifikaate ja lisavad selle mitte-orgaanilisele kangale, et suuremat müügihinda saada. Tegu on nii peene tööga, et tihti isegi kokkuostjad ise ei tea, et neile võltsitud orgaanilist puuvilla müüakse.

2010. aastal lahvatas globaalne skandaal, kui kiirmoeketi H&M orgaanilise puuvilla kollektsioon sattus uurimise alla ning avastati, et vähemalt 30% kangastest ei olnudki orgaaniliselt kasvatatud. Väidetavalt ei olnud kiirmoekett ise asjast teadlik olnudki, sest pettus oli toime pandud juba puuvillamüüjate poolt. Sarnased süüdistused said ka C&A – kiirmoekett, mis on orgaanilise puuvilla müüginumbrite osas H&M-iga enam-vähem samal tasemel.

Rakenda märgistuskriitikat

Kuidas tarbijana sellise pettuse ohvriks sattumist vältida? Kahjuks ei ole siin ühest vastust ega garantiid. Küll aga tasub sisse harjutada tõsine märgistuskriitika. See tähendab, et vaid „öko-bio-keskkonnasõbralik-roheline-orgaaniline!“ karjuvate märkide ja reklaamlausete pärast ei tasu ühtki ostu teha, vaid pigem väidetavate sertifikaatide või toodete kohta veebist infot otsida, et nende telgitagustest aru saada.

Kuigi seda ei ole võimalik kõigi eluks vajalike toodete osas rakendada, on siiski mõistlik ka võimalikult palju eelistada kodumaiseid tooteid. Ilma märkideta kodumaine, looduslike koostisosadega puhastusvahend on imselt keskkonnasõbralikum kui välismaine embleemidega kaetud vahend. Seega tasub ostude tegemisel kasutada kainet mõistust, pigistada silmad kinni rohelise värvi ja ilusate märkide osas ning eelistada kodumaist, looduslike koostisainete ja/või sertifitseeritud ökomärkidega tooteid. 

Pilt: plantic/Shutterstock.com

Toiduraiskamine on probleem keskkonnale ja ühiskonnale

Toiduraiskamine on probleem keskkonnale ja ühiskonnale

Teadliku toitumisega Alzheimeri vastu

Teadliku toitumisega Alzheimeri vastu