Tervisliku taimetoiduga südamehaiguste vastu

Tervisliku taimetoiduga südamehaiguste vastu

Südamehaigused on meie rahva kõige suurem hävitaja, mille tõsidusele vaadatakse tihti läbi sõrmede. Südameprobleemid võivad näida voodihaigete, ülekaaluliste või ahelsuitsetajate pärusmaa, mille eest kõik ülejäänud automaatselt kaitstud on. Reaalsus näitab aga oma karmi palet statistika pealt, mille kohaselt suri Eestis 2017. aastal 8005 inimest südame- ja veresoonkonnahaigustesse.

Suurim terviseoht Eestis

Südamehaigused on endiselt Eesti peamine surmapõhjus, põhjustades ligi pooltest iga-aastastest surmajuhtumitest. 

Südamehaiguste põhjustatud surmade arv on küll aastatega järjest langenud, kuid mitte kõik tendentsid ei ole positiivsed. Samal ajal kui meeste puhul on südamehaigustega seotud surmajuhtumite arv vähenenud, on see naistel kahjuks aastatega hoopis oluliselt tõusnud. Tegu on endiselt Eesti peamise surmapõhjusega, põhjustades ligi pooltest iga-aastastest surmajuhtumitest. 

Haigestumist võib soodustada ka pidev depressioon ja stress.

Kuigi geneetikal on südamehaiguste tekkel ja arengul oma roll, siis selle taha end peita ei ole võimalik. Elustiil määrab suuresti ära nii meie tervisliku seisu kui ka haigestumise riskifaktorid. Südamehaiguste tekkimine on otseselt seotud suitsetamise, alkoholi tarbimise, soola ja liigselt rasvase toidu söömise, kõrge kolesteroolitaseme, ülekaalu ja vähese liikumisega. Lisaks otsestele füüsilistele faktoritele võib haigestumist soodustada ka pidev stress ja depressioon, mis tõstavad vererõhku ja mõjuvad südame tervisele laastavalt.

Eestis kulub hetkel ligi 100 miljonit eurot aastas südamehaiguste raviks, aga suur osa patsiente ei pääse siiski arstide juures löögile ning peavad operatsioone ootama kohati lausa aastaid. Kogu selle aja vältel muutub tervislik seisund järjest halvemaks, kuid abi pole kusagilt saada. 

Südamehaiguste ennetamine algab lapsepõlves

Samas on haiguse ennetamine peaaegu täielikult meie endi teha. Kuna südamehaiguse ravi on vaevaline ja kroonilise haigusega elamine mõjutab drastiliselt elukvaliteeti, on oluline juba varakult hakata ennetusele rõhku panema. 

Kuulikindlad_lapsed.jpg

Käesoleva aastatuhande alguses uskusid Eesti arstid, et südamehaiguste ennetamisega on vaja hakata pihta juba lapsepõlves. Kuigi seitsmeteistkümne aasta jooksul on ühiskonna ja rahvatervise väljakutsed oluliselt muutunud, peame endiselt tõdema, et tervis saab alguse lapsepõlves. Varases nooruses omandatud harjumused saavad inimest saatma kogu tema kogu elu ning otsustavad suures osas ka inimese tulevase haigusloo üle.

Väheste liikumisharjumustega ja rämpstoitu, poolfabrikaate või suurel hulgal loomseid toiduaineid tarbivad lapsed jätkavad samu mustreid ka täiskasvanuna ning võivad sattuda südamehaiguste riskigruppi juba 20-30ndates eluaastates. Lapsena aktiivset eluviisi harrastanud ja rikkaliku naturaalse ning taimse toidulauaga lapsed saavad aga oluliselt tõenäolisemalt nautida pikki aastakümneid ilma suuremate tervisemuredeta. Täpsemaid nõuandeid laste hea tervise tagamiseks saab dr Joel Fuhrmani raamatust „Kuulikindlad lapsed“

Elustiiliga külvad tervist

Täiskasvanutena on meil aga võimalus ja moraalne kohustus hoolitseda oma tervise eest parimal võimalikul viisil, eriti veel juhul, kui praegused harjumused tervisele erilist teenet ei tee. Varasemas Gorilla artiklis „Elustiilihaiguste ajastu - kes meid aitab?“ oleme kirja pannud ka lihtsad nõuanded, mille najal oma tervist praktiliselt päevapealt parendada. 

Tervisesõbraliku toitumise rusikareegel on tegelikult väga lihtne: vähem liha, rohkem köögivilju. Vähendades loomse valgu (nagu näiteks liha, piim, kohupiim, juust, muna) osakaalu oma menüüs, on võimalik võidelda nii mõnegi kroonilise haigusega.

Loomsetest toitudest tasub loobuda nii haiguste ennetamiseks kui pidurdamiseks: õige toitumine võib tervisega imet teha. Isegi eluohtlikud haigused, nagu insuldi- ja infarktioht, diabeet ja väga kõrge kolesterool, võivad õige toitumise mõjul taanduda ja sootuks kaduda.

Veelgi olulisem on aga tervisliku toitumise võime ennetada haiguseid, mis suure loomse toidu osakaalu puhul üsna vältimatult tekkimas on. Tänapäeval ei pea õnneks keegi oma peaga väga palju välja mõtlema: internetis leiduvad tasuta nädalamenüüd koos poenimekirjadega, mis aitavad loomset toitu tervislike alternatiivide vastu vahetada.

Pilt: udra11/Shutterstock.com

Viimse piirini viidud tõuaretus lihatööstuses

Viimse piirini viidud tõuaretus lihatööstuses

Arvustus: Kuidas kasvatada kuulikindlaid lapsi?

Arvustus: Kuidas kasvatada kuulikindlaid lapsi?